Vintage plakater har noget helt særligt over sig. De larmer ikke nødvendigvis, men de insisterer. På at være noget andet. Noget med kant. Noget med historie.
Du har sikkert set dem før – de gamle reklamer for vermouth, vin og chokolade. Plakater med dansende par, gamle skrifttyper og farver, der ikke findes i dag. Eller japanske træsnit og botaniske tryk med den dér lidt støvede ro, der passer ind nærmest overalt.
I det her indlæg dykker vi lidt ned i, hvorfor vintage plakater er blevet populære igen – og hvordan du kan bruge dem i dit hjem.
Hvad er en vintage plakat egentlig?
Der er ikke én definition, men når vi siger “vintage” her, så mener vi plakater der oprindeligt er skabt i perioden ca. 1890 til 1960. Typisk reklamer, naturillustrationer, kunsttryk eller udstillingsplakater. Genoptrykt i dag – i god kvalitet på 230g FSC-certificeret plakatpapir.
De fleste er tegnet eller malet i hånden, og mange har den slags detaljer, som moderne plakater ikke helt kan efterligne. Derfor virker de også stadig – selv over 100 år senere.
Retro trender. Ikke kun på væggen.
Retro er overalt lige nu. Kopper med mønstre fra 70’erne. Brun-orange keramik. Polstrede stole med runde former. Og ja – plakater.
Vi er lidt trætte af det pæne og det perfekte. Det nye og neutrale. Derfor giver det mening, at vintage får en revival. Fordi det har noget på hjerte. Fordi det tør være lidt skævt. Og fordi det giver en varme, der er svær at kopiere.
Vi har samlet et moodboard med cool retro produkter, som trender lige nu.

Leonetto Cappiello Retroplakat "Florio"
*Alle links markeret med asterisk er eksterne links til RikkiTikkiShop.dk. En topanmeldt webshop med bl.a. disse vintagevarer til gode priser. PosterSociety får en lille procentdel af henviste salg og disse links skal derfor betragtes som reklame. Øvrige links er til egne plakater og rammer.
Og hvad med Bauhaus?
Måske tænker du: “Er Bauhaus ikke mere moderne end vintage?”
Jo og nej.
Bauhaus-bevægelsen opstod i 1919 og blev hurtigt en af de mest banebrydende designretninger i det 20. århundrede. Plakaterne fra dengang er grafiske, eksperimenterende og ofte utrolig tidløse. Men de er også historiske. Og derfor passer de ind i vintage-familien – bare med et andet udtryk.
Hvis du er til rene linjer, farveflader og typografi med kant, så er Bauhaus et stærkt bud på vintage – uden det florlette og romantiske.
Sådan bruger du vintage plakater
Det gode ved vintage plakater er, at de kan det hele:
– Hæng én stor op i køkkenet. Gerne en reklame for vin eller spiritus – de fungerer overraskende godt her.
– Lav en plakatvæg med forskellige stilarter og epoker. Japanske fugle, botaniske prints og gamle reklamer – det spiller.
– Brug én enkelt i soveværelset eller entréen. En lille detalje med stor effekt.
De fleste vintage motiver gør sig faktisk godt i moderne hjem. De skaber kontrast, uden at stjæle billedet. Og så passer de til både farverige og rolige omgivelser.
Poster Society’s vintage favoritter
Jeg hedder Casper Geipel Jensen og driver Poster Society. Jeg udvælger selv alle motiver i shoppen – og her er nogle af mine personlige favoritter, hvis du vil i gang med vintage.
Jeg har valgt én fra 3 forskellige kategorier af mine vintage favoritter: Retro reklameplakater, japansk vintage træsnit og Bauhaus. Se dem her:
Vintage reklameplakat med Champagne Joseph Perrier:
Japansk træsnit af Ohara Koson med Peacock:

Klar til at gå på opdagelse?
Du finder mit udvalg af vintage og retro plakater her. Der kommer løbende nye til – men kun dem, jeg selv synes har noget særligt.